Medialni partner
 
 

Anketa

Navštěvujete někdy školení z oblasti soft skills?
25.00%
Ano, velice rád i na vlastní náklady.
21.15%
Ano, ale ne na svoje vlastní náklady.
15.38%
Ne, ale rád bych, kdyby byla levnější.
38.46%
Ne, nikdy bych něco takového nepodstoupil.
 
 
Reklama
Chcete tady mít svou reklamu?

Pro více informací kliknete zde

 
 

Temnými uličkami personalistiky

Jak se vyznat ve všech náležitostech personalistiky představí v říjnu 2014 Martina Macura z akciové společnosti Macura & partner na všech třech Veletrzích řešení VI. Zeptali jsme se pana Macury na podrobnosti.
Motivem říjnového Veletrhu řešení je hledání odpovědí na aktuální otázky podnikatelů. Se kterou otázkou se nejčastěji potkáváte na jednáních s podnikateli?
Mezi nejčastější problémy podnikatelů v oblasti personalistiky patří problematika tzv. švarcsystému, tedy výkonu nelegální práce. Podnikatelé neumějí posoudit, kdy je možné zajistit výkon práce OSVČ a kdy se již jedná o výkon nelegální práce. Samostatným problémem potom je chybějící dokumentace, která ale může v případě kontroly výrazně pomoci. Dalším okruhem problému jsou chybně sepsané pracovní smlouvy, dohody a další související dokumenty. Přitom správně sepsaná pracovní smlouva či dohoda chrání zaměstnavatele před neoprávněnými nároky zaměstnanců a sankcemi od kontrolních orgánů. Jako příklad bych uvedl ukončení dohody o provedení práce, kde zákoník práce nezná výpovědní dobu, tedy je vhodné ji sjednat v dohodě. Jinak může být ukončení dohody problematické. Třetím nejčastějším okruhem problémů je odměňování, konkrétně zaručená mzda. Všichni znají minimální mzdu, ale málokdo tuší, že lze minimální mzdou odměňovat jen určité profese.

Podnikatel nebo chcete-li generální manažer má v personalistice firmy zásadní roli, a to i pokud některé části deleguje na někoho jiného. Jak se nejlépe vyvarovat nečekaných překvapení?
Tady velmi záleží na velikosti a finančních možnostech firmy. Ideální stav je mít vlastního personalistu, ale to je pro malé a střední firmy většinou neekonomické. Lze doporučit nechat si u specialistů zpracovat základní dokumenty v oblasti personalistiky – pracovní smlouvy, dohody, evidenci odpracované doby, mzdové výměry, informace o obsahu pracovního poměru, cestovní náhrady a další. A nezapomenout na pravidelnou aktualizaci těchto dokumentů s ohledem na změny legislativy. Potom opravdu stačí, mít personalistu tzv. na telefonu či mailu pro případ problémů.

Personalistika patří mezi strategické oblasti firem, přesto někdy vnímám klima, které spíše nahrává produkci a tuto oblast staví „na druhou kolej“. Jak to vnímáte z praxe vy?
Zejména menší firmy oblast personalistiky velmi podceňují, ale neuvědomují si, že sankce od státních orgánů se pohybují od desetitisíců korun až po několik miliónů. Přitom se nejedná o vysoké náklady v porovnání s možnými sankcemi. Naše firma působí v oblasti daní, účetnictví, mezd i personalistiky, přesto většina poptávek malých firem personalistiku nezahrnuje a jsou velmi překvapeni, když se dozví, jaká rizika jim v této oblasti hrozí.

Medii tento týden otřásl případ, kdy podnikatelka „nechala pohlídat“ svého syna obchod a co čert nechtěl, přišla kontrola z inspektorátu a podnikatelka dostala likvidační pokutu 250 000 Kč. Je to výjimečný případ nebo běžná praxe?
Tento případ je klasickou ukázkou „tupé“ aplikace zákona. Bohužel i z naší praxe známe příklady velmi tvrdých postupů některých pracovníků SUIP. Tento konkrétní případ jsme s kolegy rozebírali, a přestože jsme neměli k dispozici kompletní podklady, je pravděpodobné, že uvedený příklad měl řešení bez takto vysoké pokuty, ale bohužel paní neměla potřebné informace. Zde bych připomněl novelu zákona o zaměstnanosti, která sníží spodní hranici pokuty na 50 000 Kč, ale i to může být pro drobného živnostníka problém.

Pravděpodobně se shodneme na hypotéze, že prevence je levnější než hašení problémů. Kde vnímáte praktickou hranici maximální efektivity preventivních kroků?
Z naší praxe doporučuji vytvoření správné dokumentace, minimálně vzory dokumentů a vědět, kde se mohu zeptat, když se ohlásí kontrolní orgán.

Na jaká konkrétní témata se mohou těšit účastníci všech tří říjnových Veletrhů řešení?
Na Veletrzích řešení představíme soubor doporučení včetně vzorů nejdůležitějších dokumentů v oblasti personalistiky a nejčastější pochybení, kterých se firmy dopouštějí.

Autor článku  Jiří Wagner  Vydáno  19.09.2014  Komentáře k článku  Diskuse (0)  Odeslat známému  Odeslat 
Sdilet
info Hodnocení návštěvníků ( 1 )
... hodnotim ...
   
Diskuse ...
Temnými uličkami personalistiky
Jak se vyznat ve všech náležitostech personalistiky představí v říjnu 2014 Martina Macura z akciové společnosti Macura & partner na všech třech Veletrzích řešení VI. Zeptali jsme se pana Macury na podrobnosti. Motivem říjnového Veletrhu řešení je hledání odpovědí na aktuální otázky podnikatelů. Se kterou otá ...
Vložit nový Příspěvků (0) Účastníků (0) od 19.09.2014
 
 

E-NEWSLETTER

Přihlaste se k odběru novinek.

 
 

Kalendář akcí ...

Kategorie akcí ...

 
 
Tagy ...
Nejnovější videa ...
video video video video
video video video video
video video video video