Medialni partner
 
 

Anketa

Navštěvujete někdy školení z oblasti soft skills?
22.22%
Ano, velice rád i na vlastní náklady.
22.22%
Ano, ale ne na svoje vlastní náklady.
15.87%
Ne, ale rád bych, kdyby byla levnější.
39.68%
Ne, nikdy bych něco takového nepodstoupil.
 
 
Reklama
Chcete tady mít svou reklamu?

Pro více informací kliknete zde

 
 

Rozhovor se Zbyňkem Hyrákem, majitelem firmy Optimalizovany-Web.cz

Zeptali jsme se na jeho praktické zkušenosti s tímto analytickým nástrojem. V Brně a v Praze představíte v rámci zářijových Veletrhů řešení své praktické zkušenosti s využitím analytických přehledů, které umožňuje Google Analytics. Představte prosím čtenářům svoje vnímání jejich užitečnosti.
Analytické přehledy a metriky v Google Analytics poskytují velmi užitečné informace o stavu a výkonnosti webových stránek za určité zvolené časové období. Metriky mohou také napovědět, kde má váš web a marketing zásadní nedostatky. 

Za výchozí výkonnostní metriku určitě nepovažuji návštěvnost webu, ale konverzní poměr. V tom má bohužel mnoho lidí stále zkreslené představy, neboť dělají všechno proto, aby zvýšili návštěvnost z vyhledávačů, ovšem ne každý takto přivedený návštěvník se skutečně stane zákazníkem.

Pokud se tedy téměř nikdo z návštěvníků nestane zákazníkem, čili nenakoupí (nekonvertuje), pak je evidentně něco špatně. Pokud firma například investuje finance do PPC kampaní, a měří výkonnost podle míry prokliků (v horším případě dle míry zobrazení), tak je to velmi nešťastný způsob měření výkonu a nejspíše se také jedná o „vyhazování peněz z okna“.

Firmy by měly sledovat, z jakých zdrojů návštěv jim plynou skutečné tržby a zda přicházející návštěvníci konvertují či nikoliv a dle toho řídit další marketingové procesy. Neměly by také zapomínat na sledování zdrojů návštěvnosti, které asistovaly konverzím (se podílely na konverzi).



Praxe českých firem se vyznačuje časovým napětím spojeným s operativou. Přesto stále více rostou hlasy po větším zapojení analytické složky řízení. Přidáváte se k nim?

Jednoznačně! Bez kvalitních a užitečných analytických dat nelze spolehlivě sestavovat hypotézy a efektivně reagovat na změny na trhu. Výstupy webové analytiky by měli mít k dispozici všichni, kteří se podílí na jakémkoliv rozhodování ve firmě.

Mohou pomoci v rozhodovacích procesech jak technickému oddělení firmy (při technických inovacích produktů), tak generálnímu ředitelství a hlavně obchodnímu či marketingovému oddělení. Bez analytických dat není možné sestavovat relevantní závěry, smysluplná řešení a obchodní strategii. 

Webová analytika není, a nikdy nebude dokonalý nástroj a proto nelze z ní brát čísla dogmaticky. Slouží právě jako inspirace a ukazatel trendů a chování. Existuje mnoho a mnoho faktorů, které nejsme schopni analyticky na webu zachytit a spolehlivě definovat. Proto všem čtenářům doporučuji, aby nesledovali čísla a nedělali z nich urychlené závěry (nedělali změny kvůli číslům a pro čísla a nezajímaly je jen čísla), ale aby tato čísla brali v širších souvislostech s nepřesnou hodnotu.

Pokud by se někdo chtěl více dozvědět o tom, proč nikdy nemohou být analytická čísla dokonale přesná, doporučuji, aby si přečetl v Google nápovědě „Jak se ve službě Analytics počítají návštěvy“.

Myslím si, že takový čtenář bude hodně překvapen, jak webová analytika počítá návštěvu a uvědomí si, že nelze jednoznačně říci, jak se má návštěva správně analyticky počítat. 



Své řešení chytrého marketingu představíte v Brně a v Praze. Sám máte osobně zkušenosti z obou měst. Vnímáte rozdíl v postoji k analyzování?

Nemyslím si, že by byl nějaký významný rozdíl mezi Brnem a Prahou v přístupu k analyzování, webové analytice a k marketingu. Lokalita obvykle nehraje velkou roli, protože internet má velmi malé bariéry vstupu do podnikání a nezáleží tolik, kde máte sídlo podnikání (neovlivňuje to přístup daného podnikatele k webové analytice).

Markantní rozdíl je obvykle v tom, zda podnikatel provozuje svůj web z „garáže na nejlevnější platformě“ a nevěnuje mu takovou pozornost, jako ten, který se mu věnuje profesionálně a záleží mu na zákaznické podpoře. Přitom stačí jen vnímat potřeby zákazníků, brzy odpovídat na e-maily a na telefonické dotazy.

Obě dvě skupiny podnikatelů se vyskytují po celé republice, nejen v Brně a v Praze. Čtenáři mohou snadno uhádnout, komu z nich záleží na webové analytice a kdo vám téměř do očí řekne, že na všechny a všechno „kašle“.

Pak ať se ale takoví podnikatelé nediví, že se jim nedaří. Viděl bych tedy spíše zásadní chybu v lidském faktoru, než v SEO (optimalizaci pro vyhledávače) nebo marketingu či jejich webu.



Patříte mezi několik desítek držitelů prestižního certifikátu Google Analytics Individual Qualification v ČR. Jaká byla cesta k jeho získání?

Nový směr online marketingu, tj. výkonnostní marketing a s ním úzce spojená webová analytika (s využitím nástroje Google Analytics) vyžaduje rozsáhlé znalosti a zkušenosti s tvorbou webových stránek a s celkovým marketingem.

K tomu, abyste se mohl profesionálně věnovat výkonnostnímu marketingu a také nástroji Google Analytics, potřebujete znalosti z mnoha odvětví, např. z programování webových stránek, SEO, copywritingu, sociálních sítí, linkbuildingu, marketingu, managementu, atd. a tudíž se musíte na mnoho věcí dívat z mnoha úhlů pohledu. Musíte také neustále uvažovat v mnoha souvislostech a počítat s mnoha faktory, které vstupují do výkonu webu i marketingu a odrážejí se ve vašich tržbách.

Spoustu metrik jsem musel také pochopit, vyzkoušet a osobně dokázat vysvětlit, abych byl schopný pro všetečné dotazy najít potřebnou kombinaci metrik, reportovat relevantní data a sestavit vlastní hypotézy.

Pro získání certifikátu Google Analytics Individual Qualification je nutné úspěšně absolvovat znalostní test v americké angličtině s úspěšností nad 80%. Mně se dokonce podařilo absolvovat tento test s úspěšností 92%. V testu byly všetečné otázky nejen o principu měření a fungování nástroje Google Analytics, ale také o logickém uvažování, nákupním chování návštěvníků, správném výběru metrik k zadanému reportu, objasnění jejich významu a přínosu, či dokonce se objevily otázky na vysvětlení měřících kódů (programátorská tématika).
Autor článku  Jiří Wagner  Vydáno  27.08.2013  Komentáře k článku  Diskuse (0)  Odeslat známému  Odeslat 
Sdilet
info Hodnocení návštěvníků ( 19 )
... hodnotim ...
   
Diskuse ...
Rozhovor se Zbyňkem Hyrákem, majitelem firmy Optimalizovany-Web.cz
Zeptali jsme se na jeho praktické zkušenosti s tímto analytickým nástrojem. V Brně a v Praze představíte v rámci zářijových Veletrhů řešení své praktické zkušenosti s využitím analytických přehledů, které umožňuje Google Analytics. Představte prosím čtenářům svoje vnímání jejich užitečnosti. ...
Vložit nový Příspěvků (0) Účastníků (0) od 27.08.2013
 
 

E-NEWSLETTER

Přihlaste se k odběru novinek.

 
 

Kalendář akcí ...

Kategorie akcí ...

 
 
Tagy ...
Nejnovější videa ...
video video video video
video video video video
video video video video