Medialni partner
 
 

Anketa

Navštěvujete někdy školení z oblasti soft skills?
22.03%
Ano, velice rád i na vlastní náklady.
22.03%
Ano, ale ne na svoje vlastní náklady.
15.25%
Ne, ale rád bych, kdyby byla levnější.
40.68%
Ne, nikdy bych něco takového nepodstoupil.
 
 
Reklama
Chcete tady mít svou reklamu?

Pro více informací kliknete zde

 
 

Mediální výchova na základních školách zvenčí (2. část)

V první části článku jsme se v úvodu podívali na to, že jakási základní „mediální výchova“ na školách v dnešní „mediální a reklamní“ době zcela chybí. Reklama a média jsou bezesporu naší každodenní částí života a děti ovlivňuje více než je zdrávo, proto bychom již na škole měli děti poučit, jak se v těchto informacích zorientovat a ne je jen pasivně bez rozmyslu přijímat.
Mediální výchova na základních školách zvenčí (1. část)
Pokračujme tedy v článku Ondřeje Sedláčka:

Za prvé: KDE a KDY

Jediným vhodným předmětem, který by šel pro výše uvedené využít a který je již v „oficiálním“ rozvrhu základních škol, je Mediální výchova (MV), popřípadě jinak pojmenované předměty na toto téma. „MV“ je však mnohdy chápána jako předmět „volitelný“, případně jde o jistou kombinaci s Rodinnou výchovou, což je pak na úkor jiných, stejně žádoucích okruhů, výše též jmenovaných.
Žádné osnovy ani předměty však nejsou nafukovací (ani jejich „hodinové dotace“ – tedy počet hodin předmětu, které se odučí v daném časovém rozmezí: týden, pololetí atd.). A přiznejme si otevřeně – vědomostí lidstva, dějinných událostí i geniálních osobností a jejich výtvorů přibývá geometrickou řadou a naše schopnosti využít více kapacitu mozku se jaksi nezvětšují. (Chudáci děti našich dětí…) A ještě jedna poznámka: Teprve nedlouho fungují tzv. rámcové vzdělávací programy. Neboť není cílem tohoto článku (ani mojí specializací) pedagogická teorie, jen v krátkosti - zjednodušeně: jde o „volnější“ ruku pro školy, aby mohly samy strukturovat podobu výuky na jednotlivých stupních, v ročnících a předmětech. Nemělo by tedy nic „zmizet“ ani „přibýt“, ale pouze se pemzum vědomostí přesune, spojí či rozdělí do výuky podle uvážení vedení školy a pedagogického sboru. Neboť u médií (jejich vývoj, podoby, šíření vnímání atd.) a následně u souvisejících jevů (reklama, trendy, pop/kultura, show/business atd.) jde o problematiku širokou, pokrývající většinu oborů lidského konání, mělo by jít také o „průřezové téma“, nikoliv jen o jednu volitelnou hodinu týdně, popřípadě jeden den ročně (jak to může také někde vypadat).

Za druhé: KDO a KDE

Bylo již mnoho napsáno o „aprobovanosti“ dnešních učitelů ZŠ vzhledem k „médiím“, ať již v pozitivním, tak negativním světle. Pro názornost – „prý“: pedagogické fakulty mají málo nových expertů na tuto problematiku (peníze), učitelé nemají kde brát vědomosti (za nich to nebylo), školy mají už tak dost jiných „novinek“ (a málo nových, kvalifikovaných pedagogů), pedagogický sbor je u nás „neúnosně“ starý atd. Ano, výtky jsou jasné. Přesto je podle mě na našem „trhu“ dostatek kapacit, zdrojů i technologií, které mohou ke kvalitní výuce „MV“ přispět. Otázkou je, kdo má zájem o větší informovanost přicházející generace, respektive kdo si na to připlatí. Rodiče žáků na soukromých školách možná ano. Média však působí i na ty ostatní…

Za třetí: JAK a KOLIK

U toho bodu bych se pozastavil, na rozdíl od hodnocení teorie výuky a aprobovanost učitelů ZŠ, od čehož jsou tu jiní. Dostala se mi do ruky učebnice Občanské a rodinné výchovy. Nezabývejme se tím, kdo ji vydal, ani tím, zda jsou na trhu jiné, konkurenční. Ptám se jinak: jak je možné, že v „oficiální“ učebnici, spojující obě „výchovy“ nalezneme JEDINOU stranu věnovanou tak širokému – a jak jsem se snažil uvést výše – i důležitému a „multioborovému“ fenoménu, jakým jsou média v našem dnešním světě.
Jak vypadá ta jedna stránka, můžete vidět v příloze níže.

Nemám nic proti tomu, jak je postavená – od toho jsou odborníci na výuku. Mě, jako osobu zabývající se řadu let komerční komunikací v nejrůznějších podobách pouze děsí, že toto je vše, co si domů sedmák na dané téma odnese. Svou úvahu na téma „rezervy“ ve vzdělávání o médiích se pokusím uzavřít „objektivním“ argumentem. Po staletí existuje jako věda historie. Existují tedy vysokoškolské obory, existují profesoři historie (= existují odborníci, materiály, pravidla atd.). „Ergo kladívko“: existuje na ZŠ předmět s názvem dějepis. Chce mi snad někdo říci, že v dnešní době, kdy je „komunikace“ a „informace“ středobodem naší civilizace, kdy jsou na tuto problematiku zaměřené celé vysoké školy (nebo alespoň fakulty či katedry na většině z nich), kdy se o „manipulaci“ médií s veřejností a propojení reklamy a médií hovoří na každé druhé straně v novinách, stačí školákům poskytnout jednu stranu v učebnici na rok (v horším případě tedy jednu vyučovací hodinu)?!

A co chudák učitel? Má snad zasloužilý pedagog – průměrný věk se uvádí okolo 50 let – sám shánět materiály o „nových“ médiích přes své děti? Vždyť jemu bylo 30 let, když se u nás začaly objevovat první počítače a internet. Dnešní děti umí s myší „od kolébky“. Těžko jim tedy mohou učitelé (věkově pro žáky rodiče, mnohdy až prarodiče) vykládat o nástrahách, které na ně číhají na „chatech“ nebo „komunitních webech“. Bylo by zajímavé udělat průzkum, kolik pedagogů „je na webu“ nebo kolik „má svůj profil na Facebooku“. Čímž pochopitelně neříkám, že by tam být museli. O tom, jak to tam běhá, by ale dětem měl říkat někdo, kdo o tom ví alespoň trochu prakticky (nebo přinejmenším ze školy). Popřípadě k tomu má názorné pomůcky a dostatek materiálů. Vždyť se podívejme, jakými soukromými stránkami, o technických vymoženostech nemluvě, disponují sami školáci. Umějí to však využít ve svůj prospěch? Netopí se v záplavě redundantních informací, neodnáší si pouze balast „komerčních sdělení“ a nestávají se tak tupým stádem, ideální cílovou skupinou „nepolíbených“?!

Děkuji za pozornost a jménem MM portálu bych vás rád přizval k diskusi na toto téma.

Autor článku  Jana Girgašová  Vydáno  07.10.2010  Komentáře k článku  Diskuse (0)  Odeslat známému  Odeslat 
Sdilet
info Hodnocení návštěvníků ( 1 )
... hodnotim ...
   
Fotogalerie ...
Diskuse ...
Mediální výchova na základních školách zvenčí (2. část)
V první části článku jsme se v úvodu podívali na to, že jakási základní „mediální výchova“ na školách v dnešní „mediální a reklamní“ době zcela chybí. Reklama a média jsou bezesporu naší každodenní částí života a děti ovlivňuje více než je zdrávo, proto bychom již na škole měli děti poučit, jak se v těchto infor ...
Vložit nový Příspěvků (0) Účastníků (0) od 07.10.2010
 
 

E-NEWSLETTER

Přihlaste se k odběru novinek.

 
 

Kalendář akcí ...

Kategorie akcí ...

 
 
Tagy ...
Nejnovější videa ...
video video video video
video video video video
video video video video