Medialni partner
 
 

Anketa

Navštěvujete někdy školení z oblasti soft skills?
26.53%
Ano, velice rád i na vlastní náklady.
20.41%
Ano, ale ne na svoje vlastní náklady.
16.33%
Ne, ale rád bych, kdyby byla levnější.
36.73%
Ne, nikdy bych něco takového nepodstoupil.
 
 
Reklama
Chcete tady mít svou reklamu?

Pro více informací kliknete zde

 
 

Mediální výchova na základních školách zvenčí (1. část)

Ondřej Sedláček: Jistě přínosným okruhem témat MM portálu je sekce „Školy a vzdělávání“. Vzhledem k tomu, že mám z řady důvodů k této problematice celkem blízko, dovolím si připojit několik postřehů či připomínek na téma vzdělávání nejmladší generace v oblasti médií a související problematiky.
Stane-li se můj článek podnětem k další diskusi, budu jen rád. Určitě není všechno ideální a lecčemu se dá pomoci – třeba jen rozprouděním širší debaty.
Žáky na základních školách (pro marketingové odborníky, dávno již odrostlé školním lavicím připomínám, že jde o „cílovou skupinu“ 6 až 15 let) čeká během 9leté povinné školní docházky mnoho předmětů. Od „obligátních“ českých, anglických a dalších jazyků přes matematiku, přírodopis, fyziku, dějepis atd. „Mediální výchova“ je jedním z celkem nových předmětů, o kterém se hodně mluví, ale nikdo moc neví, co v něm vlastně děti probírají, respektive by probírat měly. Obdobně jako v Rodinné výchově (a hovoří se i o plánech na další „výchovy“: např. k finanční gramotnosti).
Pro dříve narozené mohou oba předměty evokovat „občanku“. Oba předměty jsou totiž rozkročeny velmi široce. Ti zástupci „odborné“ veřejnosti, kteří mají zcela jasno, co v kterém předmětu probírat, patří pravděpodobně do skupiny, která má svou danou profesi, a do uvedených předmětů své zaměření jednoznačně projektuje. Namátkou – s nadsázkou: lidé vychovaní s důrazem na etiku a estetiku (předpokládejme právě třeba učitele) by jistě rádi viděli průpravu svých ratolestí především ve slušném chování, bontonu ap. Ti, kterým z různých důvodů vadí trávení času u televize a internetu (psychologové, lékaři), by určitě chtěli dětem důrazněji opakovat číhající úskalí. Lidé, kteří se zabývají problémy soužití s menšinami nebo lidskými právy (…), by každopádně ocenili, aby se učitelé ve školách více věnovali tomuto. Z dalších „překrývajících se“ témat uveďme třeba: mezigenerační vztahy, společenská zodpovědnost, životní prostředí, sexuální výchova, bezpečnost na silnicích, drogová problematika atd.

NECHYBÍ PŘEDMĚT JAKO „MEDIÁLNÍ VÝCHOVA“?

Je to logické, každý máme své priority, zkušenosti a jistý „světonázor“. Já se osobně pohybuji ve dvou „relativně“ vzdálených oborech lidského konání: jedním je reklama - komerční komunikace, marketing, média aj., druhým autorská tvorba – divadlo, literatura aj. Ze svého pohledu bych tedy jednoznačně chtěl, aby se mému dítěti dostalo solidního nadhledu nad dnešní všeobjímající mediálně marketingovou realitou – toť, myslím, úkolem Mediální výchovy. Ovšem bych také uvítal, kdyby třeba v Rodinné výchově byl adekvátně konfrontován pohled na reálné hodnoty, sociální modely a společenská měřítka s iluzivním světem spokojených reklamních rodinek s plavými dětmi a retrívry. Nic proti nim – ani spokojeným rodinkám, ani plavým dětem, ani plavým retrívrům. Jen si myslím, že je škoda, aby si kamarádské vztahy děti budovaly podle hrdinů kdysi tak populárního seriálu BH 90210, vztahy dospělých podle nejmenované Ordinace či VKVéček a „opinion leadrem“, modlou či nositelem estetična byl vítěz „super“ čehosi.

Podívejme se na realitu. Já jsem ji stručně shrnul v titulku tohoto článku: Není to trochu málo?! Po diskusi s mnoha rodiči dětí školou povinných, řadou pedagogů a v neposlední řadě též s dětmi a studenty samotnými, jsem totiž došel k poznatkům (berte je prosím jako moje poznatky, nikoliv 100% platnou realitu), které mě utvrzují v názoru, že v dnešní „informační době“ je průprava ve výše uvedeném lehce pokulhávající. Bavím se teď pouze o školství, nikoliv o nezastupitelné roli rodiny, pochopitelně! Rezervy vidím minimálně v těchto třech hlavních bodech.
  • Za prvé: KDE a KDY
  • Za druhé: KDO a KDE
  • Za třetí: JAK a KOLIK
Souhlasíte? Nesouhlasíte? Čtěte pokračování…


Autor článku  Jana Girgašová  Vydáno  04.10.2010  Komentáře k článku  Diskuse (0)  Odeslat známému  Odeslat 
Sdilet
info Hodnocení návštěvníků ( 1 )
... hodnotim ...
   
Diskuse ...
Mediální výchova na základních školách zvenčí (1. část)
Ondřej Sedláček: Jistě přínosným okruhem témat MM portálu je sekce „Školy a vzdělávání“. Vzhledem k tomu, že mám z řady důvodů k této problematice celkem blízko, dovolím si připojit několik postřehů či připomínek na téma vzdělávání nejmladší generace v oblasti médií a související problematik ...
Vložit nový Příspěvků (0) Účastníků (0) od 04.10.2010
 
 

E-NEWSLETTER

Přihlaste se k odběru novinek.

 
 

Kalendář akcí ...

Kategorie akcí ...

 
 
Tagy ...
Nejnovější videa ...
video video video video
video video video video
video video video video