MM PORADNA: Jednou z nejkomplikovanějších oblastí na marketingovou komunikaci je farmacie. Marketing je zde velmi limitován řadou zákonů a pravidel, takže zaujmout a přesvědčit cílovou skupinu je o to těžší.
Břetislav Tyl, Praha:
„Dobrý den, jsme středně velká společnost zabývající se distribucí léčiv. Chceme spouštět marketingovou kampaň na podporu produktu a povědomí o značce. Konkrétněji chceme vyzvat a motivovat mladé lidi, aby se dali očkovat vakcínou proti Hepatitidě. V současné době máme kampaně v médiích (konkrétně speciální časopisy pro mladé – FHM, Maxim, Rovnost), sjednána partnerství s lékaři a sportovními kluby. Jak bychom měli doplnit tyto aktivity?"
RADÍME:
Zdá se, že cílovou skupinu jste si již sami vybrali a to mladé lidi. Podle toho je třeba zvolit správné komunikační kanály a této skupině přizpůsobit také formu sdělení. Takzvaně mluvit stejným jazykem, aby cílová skupina sdělení přijala. Nejpřirozenější cesta je zamyslet se, jak mladí lidé žijí, kam chodí a co je zajímá či trápí a podle toho sestavit strategii.
Pokud máte již základ kampaně nastaven – zmiňujete Maxim, Rovnost, – je tu ještě několik možností, o které je možné kampaň doplnit a zpestřit, aby stoupla její efektivita. Pro tento případ je vhodné zaměřit se výrazněji na public relations nástroje. Důležitost očkování vysvětlí lépe PR články v časopisech – inzerát ho spíše jen připomene. Ideální je také v rámci media relations, tedy komunikace s novináři, vzbudit zájem médií o danou problematiku, nabídnout zajímavé statistiky a upozornit jak a koho nebezpečí Hepatitidy ohrožuje. Ideální by bylo udělat z očkování stylovou záležitost - kdo není očkovaný, je out.
Originální a zajímavou formou, kterou můžete do své kampaně zahrnout, je také informační road show s nějakým upraveným autem či stánkem po sportovních akcích v regionech nebo na akcích pro rodiny s dětmi.
Doporučil bych také poštovní direct mailing nebo rozdávání propagačních předmětů… možností je mnoho, ale musí být v souladu s platnou legislativou. Podrobnější návrh je možný sestavit pouze po osobní konzultaci.
A rada na závěr – nezapomeňte kampaň nejen zrealizovat, ale je důležité také vyhodnotit dosažení cílů, získávat zpětnou vazbu a následně přijmout další opatření. Přeji v realizaci kampaně hodně štěstí.
Pokud máte další rady, napište je v rámci diskusního příspěvku. Děkujeme!
Jiří Wagner
nezávislý PR konzultant, Brno